lucasentinke.reismee.nl

¡Nos gusta Colombia!

Gegroet allen!

Voor degene die zich zorgen gemaakt hebben na het horen over modderstromen in Medellin, wij waren wel in de buurt maar hebben er niks van meegekregen. Sterker nog, wij lagen op het dakterras naast het zwembad onder het genot van een koud biertje een potje te kaarten.. De zon was lekker aan het branden, dus het was nogal onwerkelijk om over verzwelgende weersomstandigheden te horen. Er is ons verteld dat de zon de al verzwakte en doorweekte aarde deels op heeft gedroogd waardoor alles is gaan schuiven..Het is me wat.

Anyway, zoals duidelijk moge zijn zit het weer niet altijd mee hier, maar we mogen niet klagen. Na het heerlijke verblijf op de Galapagoseilanden zijn we via Quito de grens overgestoken naar Colombia!. De formaliteiten waren zo gebeurd en ondanks alle horrorverhalen over berovingen, guerrillas en drugsescapades was het hele gebeuren een fluitje van een cent. In de bus hebben we twee Engelse meisjes, Terry en Emma, ontmoet en gezamenlijk belandden we in de onze eerste stad in Colombia: Pasto.
Hetgeen wat het meteen opviel is dat werkelijk iedereen enorm vriendelijk en behulpzaam is, meer nog dan in ieder ander land van Zuidamerika. Mensen lopen spontaan op je af om een praatje te maken, te kijken of je iets nodig hebt en of ze je kunnen helpen. Een mooi voorbeeld hiervan is Philippe, een jongeman die de Engelse meisjes waren tegengekomen in het museum waar hij werkt als gids. Ondanks het feit dat hij de hele tour heeft moeten uitbeelden (de girls spreken geen woord Spaans) bood hij aan om hen en ons `s avonds de stad te laten zien.

Hij had er zo’n plezier in dat Tinke en ik geinteresseerd waren in zijn werk, dat hij ons aan het begin van de nacht nog een privetour gaf in `zijn` museum, dat al uren gesloten was; top! Na wat vreemde kroegen te zijn afgegaan (bijvoorbeeld een plek waar je in het pikkedonker in een soort kelder onder een pizzería naar videoclips kijkt op een groot scherm, terwijl de muziek zo hard staat dat je genoodzaakt bent je pizza en je biertje in stilte te nuttigen..) eindigden we in een hippe tent waar we de lokale drankspecialiteiten hebben geprobeerd. De drankjes waren verschillend maar het kwam eigenlijk allemaal neer op gloeiend hete thee, met 40% alcohol en een half pak suiker. Twee kopjes thee en tollen maar!

Pasto was leuk maar hoog en koud en we besloten snel verder te gaan naar Cali. Hier hadden werden we verwelkomd door Vinicio, een Ecuadoriaan die ik 3 jaar geleden heb ontmoet in Buenos Aires. Hij woont inmiddels in Cali met vrouw en kind, en we hebben een paar dagen met hem geleefd. Dit was echt een mooie ervaring vooral omdat we wat dichter bij het doorsnee leven van de Zuid-Amerikanen konden komen. Alhoewel, doorsnee..Vin spreekt 6 talen vloeiend, heeft jaren in de jungle gewoond en heeft heel wat van de wereld gezien. Daarnaast heeft hij (professionele inschatting mijneerzijds) kneitertje ADHD, hij kan didgeridoo spelen, jongleren met messen en vuur en heeft hij een passie voor alles wat met het spirituele te maken heeft. Hij is ingewijd in zo’n beetje alle shamaanse rituelen en kan van zo'n beetje iedere plant hier een of andere thee zetten/ joint rollen/ soep koken waardoor je gaat denken dat grijze kittens de sleutelbewaarders van de hel zijn en/of je in oud grieks schelpen willen verkopen. Dit aanbod ter verrijking van onze geest hebben we vriendelijk afgeslagen, maar we zijn wel met zijn vriendin Alejandra meegegaan om haar hobby te beoefenen. Ik weet niet hoe je de sport noemt, maar het komt er op neer dat je sierlijke en acrobatische toeren uithaalt, hangend aan een paar repen stof, enkele meters boven de grond. Gracieus kon je ons niet noemen, maar het lukte toch wel aardig om de beginfiguren te voltooien, met als beloning blauwe plekken, schaafwonden en flinke spierpijn - en een hele serie comprimitterende foto`s, waarvan we de minst beschamende op deze site hebben gezet.

Onze beurse lichamen hebben we na alle activiteiten in Cali flink verwend in de thermal baths van Santa Rosa, een klein plaatsje op de weg naar Medellin. Heerlijke door valkanische activiteit verwarmde baden (ongeveer 40 graden celsius), gelegen voor een prachtige waterval. De dames trakteerden zichzelf in de bijbehorende spa op een gezichtsmassage plus maskertje - ik besloot een massage te nemen. Het colombiaanse vrouwke kon er wat van, alle knopen werden vakkundig weggewerkt. Als verassing trok ze ook nog even mijn zwembroek tot op mn knieën en werd mijn bilpartij ook meegenomen en niet te zuinig :-|. Ik hoopte maar dat het erbij hoorde en ik niet extra moest betalen voor deze behandeling, maar het bleek part of the deal te zijn - hoppa! Hoewel het goed toeven was in dit dorpje, wilden we snel door naar Medellin. Niet alleen vanwege alle attracties, nachtleven en prachtige (!) vrouwen, maar ook omdat Tinke niet zo heul blij werd van grote kevers, harige spinnen en grote vliegende kakkerlakken, die het gezellig vonden om ons ´s nachts gezelschap te houden. Eerlijk is eerlijk, ikzelf zat ook niet rustig als er zo´n joekel op mn hoofd wilde landen; op naar de op één na grootste stad van Colombia dan maar!

Medellin werd ons beschreven als een stad zonder ziel, maar wij vonden het er heerlijk. Misschien was dat vanwege de feestelijkheden in aanloop naar kerst, of vanwege een aantal hete zonnige dagen (prettig na een hoop kou en hevige regenval), maar het zal voornamelijk aan hostel Casa Kiwi gelegen hebben. Prachtig gebouwd, prima gelegen, met wifi internet, een pooltafel, dakterras met zwembad, een grote keuken en BBQ vrij voor gebruik, een bar met goedkope drank en een hele hoop relaxte lui..met afstand het beste hostel waar Tinke en ik op welke reis dan ook hebben verbleven - en dat voor 8 euro per nacht; waanzin. Een goede basis dus om de stad te ontdekken en moeilijk om weg te komen. Toch zijn we gisteren naar Bogota vertrokken. Een paar dagen hier en dan vliegen we naar...MIAMI BABY! We zijn er achter gekomen dat rechtstreeks naar Panama City vliegen vanuit Bogota, duurder is dan via Miami te gaan, hoe relaxed! Dus mijn verjaardag vieren we op South Beach en vlak voor de kerst zijn we in Panama.

Entonces, excuses voor deze lap tekst (als je al tot hier bent gekomen), maar het schijnt dat mijn vorige stukje door een zeker persoon werd beoordeeld als kort en te weinig anekdotes bevattend. Het lukte gisteren dus ook niet om dit allemaal op tijd bij de foto´s te plaatsen, dus kijk ze nog eens door naast dit verhaal voor de o zo belangrijke context.

Miami baby!

Liefs, Lucas en Tinke

Anna

Om op je hele verhaal te reageren word wat veel,
maar het klinkt allemaal super.
Stoer dat jullie naar Miami gaan, je weet he....Zien en gezien worden. :-)
Ben erg benieuwd hoe jullie het gaan vinden.
Duik erin en ervaar.....
xxx

Wilma

Zucht. Kreun. Ik moet zometeen door de sneeuwtroep naar Ede (of all places) zien te komen. Hoe groot is mijn verlangen naar een zonnig strand of dakterras met zwembad....

anja + wim

Wat een verhaal.....................droom helemaal weg van sneeuw, ijzel en andere narigheden, leuk om jullie te volgen. Jaloezie loert om het hoekje. Jullie verhalen stimuleren wel om zelf ook weer bezig te gaan met vakantie dromen.
Geniet!

Suze

Leuke verhalen en mooie foto's! Heel gaaf allemaal en ben stiekem een beetje jaloers... Have fun in Miami, & enjoy!

ELMA EN MARNIX

GGGGGEEEEEFFFFFEEEEELLLLLIIIIICCCCCIIIIITTTTTEEEEEEEEEERRRRRDDDDD OOOOOUUUUUWWWWWEEEEE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groeten uit Nijmegen!

Chris Colleye

Hola guapa, Feliz Cumpleaños!
29 años!
Besos y abrazo para ti.

Chris

Bramati

LOEWWK!

Gefeliciteerd brodder!
Lukt denk ik wel er iets moois van te maken? Skôn.

Ga jullie goed!

marga

Lieve Tinke en Lucas,

MERRY MERRY CHRISTMAS !!!!

Lots of lieve groeten uit Sambeek

Harry en Joke

Een geweldige jaarwisseling daarginds ergens,geluk en veel liefde. Joke en Harry

harry

Lieve Tinke & Lucas,

ik wens jullie in 2011 veel gezamenlijke reislust.

Marnix en Elma

Gelukkig nieuwjaar lieve mensen!!!

Chris Colleye

Hola guapo, Feliz Ano Nuevo! Abrazo

Ward

Klinkt weer supermooi allemaal! Tijd dat jullie weer terugkomen als jullie al zo verwend zijn met al het moois om julie heen....

Geniet van jullie laatste weekjes samen!

x Ward